International Baccalaureate w Szczecin International School

Jak rozpoznać absolwenta Międzynarodowej Matury IB?

W środowisku akademickim krąży anegdota: jak rozpoznać absolwenta IB – Międzynarodowej Matury wśród studentów pierwszego roku? Gdy studenci dostają pierwsze zadanie pisemne, większość zasypuje prowadzącego pytaniami: „Co dokładnie mamy zrobić?”, „Jakie są kryteria?”. Absolwent IB zadaje tylko dwa pytania: „Na kiedy?” i „Ile słów?” – bo doskonale wie, jak wygląda praca akademicka i czego się od niego oczekuje.

To porównanie pokazuje, że Międzynarodowa Matura (IB Diploma Programme) nie jest jedynie egzaminem, ale kompletnym systemem edukacyjnym, który kształci młodych ludzi w sposób wszechstronny i świadomy. Program stworzony został w Genewie w latach 60. dla dzieci dyplomatów i rodzin często zmieniających miejsce zamieszkania, ale dziś stał się przepustką do najlepszych uczelni świata i jednocześnie synonimem edukacji wysokiej jakości. W Szczecinie program IB funkcjonuje od 2005 roku w Szczecin International School – jedynej placówce w regionie oferującej pełną ciągłość kształcenia w ramach programu International Baccalaureate, o której pisaliśmy również w poprzednim numerze.

IB na tle innych programów międzynarodowych

Choć IB jest jednym z najbardziej prestiżowych programów edukacyjnych na świecie, nie jest jedynym uznawanym przez uczelnie wyższe. Do innych międzynarodowych kwalifikacji należą m.in.: A-levels – brytyjski system, w którym uczniowie wybierają zazwyczaj 3-4 przedmioty, co pozwala na głęboką specjalizację, ale ogranicza wszechstronność; Matura Europejska (European Baccalaureate) dostępna wyłącznie w szkołach europejskich, oferuje edukację wielojęzyczną i jest uznawana w krajach Unii Europejskiej oraz Advanced Placement (AP)-popularny w USA, pozwala uczniom na wybór pojedynczych przedmiotów na poziomie uniwersyteckim, ale nie tworzy spójnego programu edukacyjnego jak IB.

Na tle tych programów IB wyróżnia się unikalnym połączeniem szerokiego zakresu przedmiotów, obowiązkowych komponentów interdyscyplinarnych (Theory of Knowledge, Creativity-Activity-Service, Extended Essay) oraz globalnym zasięgiem.

Wszechstronność zamiast wąskiej specjalizacji

Jednym z fundamentów programu IB jest szeroki wachlarz możliwości. Uczniowie wybierają aż sześć przedmiotów po jednym z każdej z sześciu grup, z czego trzy na poziomie podstawowym i trzy na poziomie rozszerzonym. Grupy obejmują: języki ojczyste; języki obce; nauki przyrodnicze m.in. fizyka, chemia, informatyka; nauki społeczne m.in historia, psychologia i geografia; matematykę; oraz przedmioty artystyczne (lub dodatkowy przedmiot z innej grupy). To przeciwieństwo np. brytyjskich A-levels, gdzie można zdać maturę zaledwie z trzech-czterech przedmiotów. Absolwent IB wychodzi więc ze szkoły z elastycznym zestawem kompetencji – może aplikować zarówno na kierunki humanistyczne, jak i ścisłe i nie będzie zmuszony do nadrabiania zaległości.

Oprócz tego program zawiera unikalne komponenty interdyscyplinarne, takie jak: TOK, czyli kurs refleksyjny podczas którego uczniowie badają, jak powstaje wiedza, jak ją oceniamy, oraz jakie są jej granice i źródła; Extended Essay – samodzielną pracę badawczą na poziomie akademickim oraz CAS (Creativity-Activity-Service) – działania artystyczne, sportowe i społeczne.

CAS – edukacja przez działanie

Jednym z filarów programu IB jest Creativity-Activity-Service. Choć nie jest oceniany punktowo, jego zaliczenie jest obowiązkowe. CAS to połączenie działań artystycznych, sportowych i społecznych, które rozwijają ucznia jako człowieka - uczą empatii, odpowiedzialności i zaangażowania. Działania w ramach CAS często stają się kluczowym elementem aplikacji na studia zagraniczne – uczniowie mogą w nich pokazać swoje pasje, inicjatywę i realny wpływ na otoczenie. W krajach, gdzie aplikacja na studia opiera się nie tylko na wynikach egzaminów, ale również na portfolio i aktywności społecznej (np. w USA, Holandii czy Wielkiej Brytanii), projekty CAS mogą stanowić gotową, wysoko punktowaną część aplikacji.

Szczecin stawia na jakość

Międzynarodowa Matura IB realizowana jest w ponad 150 krajach, ale w Szczecinie ma wyjątkowo długą tradycję – program IB w Szczecin International School jest prowadzony już od ponad 20 lat. W 2010 roku do SIS dołączyła także druga placówka tj. II LO – jedna z najlepszych szkół średnich w regionie. Nasze miasto od lat stawia na jakość i prestiż edukacji. Program IB przyciąga laureatów konkursów kuratoryjnych i olimpijczyków, co potwierdza jego wysoki poziom edukacyjny.

Co wyróżnia Szczecin International School?

Przede wszystkim ciągłość kształcenia, bowiem uczniowie mogą rozpocząć naukę już w przedszkolu i pozostać w jednym systemie aż do matury.

– W ubiegłym roku dwoje naszych absolwentów zdawało maturę po kilkunastu latach spędzonych w naszej szkole, byli z nami od przedszkola – podkreśla dyrektor Edyta Czajkowska. – Ze względu na międzynarodowy charakter placówki, kontrakty rodziców za granicą czy delegacje, to się rzadko zdarza.

Międzynarodowa szkoła z lokalnymi korzeniami

– Zawsze pokazujemy naszym uczniom to, co w Szczecinie najlepsze – mówi dyrektor – Dbamy o to, aby poznali miasto, jego muzea, kulturę i klimat, z którego jesteśmy dumni.

Świetnym przykładem tego podejścia jest nowy plac zabaw, który właśnie został oddany do użytku. Kolorystyka inspirowana jest morzem i żeglarską tradycją miasta. Przestrzeń zachęca do aktywności na świeżym powietrzu i do wspólnego spędzania czasu zarówno młodszych, jak i starszych uczniów.

Od zerówki do matury

Program IB w SIS obejmuje wszystkie etapy kształcenia – szkołę podstawową i liceum ogólnokształcące, które wieńczy międzynarodowa matura. To ogromna wartość, bo uczeń przez lata pracuje w spójnym systemie, który konsekwentnie rozwija jego kompetencje.

Każdy etap ma inne narzędzia i sposób oceniania – w młodszych klasach dominują oceny opisowe, w starszych szczegółowe kryteria, które pozwalają rodzicom i uczniom dokładnie zrozumieć, co już działa świetnie, a nad czym trzeba jeszcze popracować. Proces nauki jest transparentny, a feedback skrupulatnie przedstawiany – daleki od znanego nam systemu oceniania z państwowych placówek.

Przepustka do świata

Międzynarodowa Matura IB to program wymagający – uczniowie wybierają trzy przedmioty na poziomie rozszerzonym (Higher Level) i trzy na podstawowym (Standard Level). Nauczyciele SIS wspierają uczniów w podejmowaniu tych decyzji, współpracują z doradcami edukacyjnymi i pomagają przygotować aplikacje na uczelnie.

– Edukacja w języku angielskim, w międzynarodowym środowisku, to ogromny bonus nawet dla tych, którzy zostają w Polsce. Daje pewność siebie, otwartość i obycie, które procentuje w karierze zawodowej – podkreśla dyrektor Edyta Czajkowska.

Rozwój z myślą o przyszłości

SIS planuje kolejne inwestycje – w tym rozbudowę budynku i stworzenie nowoczesnego skrzydła edukacyjnego z biblioteką, ogrodem i przestrzeniami do pracy projektowej. Szkoła nie zatrzymuje się w miejscu i konsekwentnie buduje swoją przyszłość.

– Choć jesteśmy szkołą międzynarodową, Szczecin pozostaje naszym priorytetem – podkreśla pani dyrektor. – Chcemy, aby nasi uczniowie nie tylko zdawali maturę z najlepszym wynikiem, ale też, aby czuli, że to miasto jest ich miejscem, w którym mogą dobrze się czuć i do którego chcą wracać.

Prestiż  
Wrzesień 2025